Pagina's

Over productiviteit (deel 2) - uitstelgedrag

I tell myself all these excuses. D: People probably don’t use the cat one, but if I had a cat that would be my excuse all the time. >u>

Vorige week vertelde ik jullie al wat basisinformatie over productiviteit, en vanaf nu ga ik er wat dieper op in. Vandaag begin ik met de oorzaak van alle problemen, de reden waarom je niet productief bent: uitstelgedrag. Ja, geef het maar toe: jij hebt er ook last van. Er is zelfs een grote kans dat je dit artikel zit te lezen terwijl je eigenlijk iets beters zou moeten doen. Ik denk dat dit gewoon de reden is waarom mensen niet productief zijn. Ik ging op zoek naar de beste methodes om je uitstelgedrag te tackelen!

Alle plaatjes komen van de geweldige Tumblr Chibird!

Waarom hebben we er last van?
Tsja, eigenlijk is uitstelgedrag helemaal niet onze schuld, maar die van onze hersenen! Die zijn er namelijk op geprogrammeerd dat ze altijd voor de snelste beloning kiezen. Als je dus de keuze hebt tussen later een acht op je proefwerk en de nieuwste aflevering van Pretty Little Liars kijken (nu meteen), ben je geneigd om voor dat laatste te kiezen. Dit hangt natuurlijk samen met twee voor de hand liggende oorzaken: afleiding en zaken die eigenlijk leuker zijn (en ook niet geheel onbelangrijk), zoals bloggen.

School has taken everything and dumped it on me in this last week before midterms, and if I appear to have died, you will know why. ;A; Please be patient until I get myself back together in approximately a week and a half from now.

Maar er zijn ook andere oorzaken. Soms heb je heel veel dingen te doen die allemaal even belangrijk zijn. Dan is het lastig om prioriteiten te stellen en dus nóg lastiger om te beginnen. Soms kun je wel uren in dubio zitten over met welke taak je nou moet beginnen. En het klinkt misschien stom, maar ook de angst om te falen kan een reden zijn. Als een opdracht zó lastig of breed is, of het gewoon niet duidelijk is wat er van je verwacht wordt, is het voor jou nog lastiger om te beginnen.


Wat kun je ertegen doen?
Illustrating my life is fun. :D I know I drew this… but I actually really like it. XD 

Gun jezelf pauze - Ik heb het al over de Pomodorotechniek gehad in het vorige artikel, en ik heb al van een aantal mensen gehoord dat ze het zijn gaan gebruiken. Het lukt niet altijd bij mij, maar als het lukt gaat het echt supergoed! 25 minuten leren gaat nog prima, en dan heb je vijf minuten om te helemaal af te laten leiden.


Beloon jezelf, en plan ook wat tijd in voor niks - Je kunt nooit de hele dag leren. Ten minste, dat gevoel heb ik. Als je de hele dag goed geleerd hebt, kun je jezelf 's avonds best even belonen met de nieuwe Pretty Little Liars. Het is toch beter om de dag te eindigen met iets ontspannends.. Plan tijd in voor een uitgebreide lunch voor jezelf of ga even naar buiten. Dat maakt die toetsweek toch een beetje draaglijker.

Click into essay to work on it. Stare at it. Click back to the internet.


Zorg voor zo min mogelijk afleiding - Dit is wel een hele logische, maar misschien vergeet je dit wel eens. Ruim de avond van tevoren gewoon je hele bureau op. Zorg dat je pennen, potloden, alles van de vakken waar je die dag voor moet leren (boeken, schriften, woordenboeken, rekenmachine) en papier binnen handbereik hebt liggen, en leg de rest weg. Wat bij mij heel erg helpt is aan de eettafel leren (als ik alleen thuis ben). Die is namelijk leeg (en groot) waardoor ik me beter kan concentreren. Samenvattingen printen (zodat je niet wordt afgeleid door internet) kan ook helpen, net zoals internet uitzetten op je telefoon als je die als timer gebruikt. 

Splits je opdracht in kleinere taken - als een opdracht echt niet lukt omdat je er zó erg tegenop ziet, begin dan met het allersimpelste. Breek de opdracht in kleine stukjes en schrijf ze allemaal op. Desnoods begin je met het maken van de voorpagina: beginnen is al een hele stap. Kijk dan wat het makkelijkste hoofdstuk is en ga daarmee verder. Als je klaar bent met het onderdeel, streep je het door. Zo gebruik je twee psychologische trucjes in één: je begint met het makkelijkste waardoor je langzaam het gevoel krijgt dat de opdracht te doen is, en door het doorstrepen van je voltooide taken voel je je beter en ook meer geneigd de rest ook af te maken.
Sorry if my procrastination posts get kinda repetitive, but what can I say, that’s my life. xD Trying really hard to get some work done early!

Denk aan wat er anders gebeurt - deze hebt voor mij heel erg. Je wilt niet weten hoe vaak ik tegen deadlines werk. Elke keer denk ik: dit wil ik niet meer! Misschien is dit wel herkenbaar voor jullie: ik werk vijf keer zo hard en zo goed als ik nog twee uur heb om de opdracht af te maken. Maar het zorgt voor stress, het geeft niet veel voldoening en ik slaap er slecht door. Maak je eigen motivatie om niet uit te stellen en hang die boven je bureau.

Maak een planning - "Ik maak geen planningen meer want ik hou me er toch niet aan." Je hebt vast wel eens zoiets gezegd. Maar ik heb gemerkt dat tijd in een goede planning steken toch echt belangrijk is. Ik hou me nooit voor honderd procent aan mijn planning. Ik loop altijd wel ergens achter, en soms wissel ik taken om omdat iets achteraf toch meer tijd kost of belangrijker is. Maar door een planning hou ik overzicht en word ik geconfronteerd (in een positieve zin) met wat ik nog moet doen. Als ik een paar dagen achterloop vind ik het zo vreselijk dat ik in één dag alles kan inhalen en zo weer voorloop. 

Mijn grote truc is gewoon om niet te ver van tevoren in te plannen (maximaal vier dagen voor de toets). Dan weet ik dat ik het echt moet doen. Als ik twee weken van tevoren met elke dag één paragraaf begin, zie ik het als de minst belangrijke taak van de dag en ga ik liever bloggen.
I’m pretty sure I make some version of procrastinating/being lazy every week or so. XD

Als het echt niet lukt: stop - Ik kan soms wel uren aan mijn bureau zitten met mijn boek voor mijn neus en mijn laptop erachter. Dan kan ik honderd keer tegen mezelf zeggen dat ik nu écht ga beginnen, maar dat werkt gewoon niet. Stap dan even weg van je bureau en ga een kwartiertje in een hele andere ruimte iets anders doen. Ruim meteen alles op zodra je je kamer binnen bent en begin met frisse moed.


Dit waren mijn tips voor deze keer! Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en samen met mij willen proberen je uitstelgedrag de baas te worden. Ik weet dat het ongeveer onmogelijk is om helemaal nooit meer uit te stellen, maar we kunnen het in elk geval proberen. Heb jij vaak last van uitstelgedrag? En wat is jouw ultieme tip tegen uitstellen?