Pagina's

Looking forward to: Berlin

DSC_2008

Over iets minder dan 4 weken is het zover: dan ga ik naar Berlijn! Samen met zestien mensen uit VWO 5 en twee docenten vertrekken we maandag 13 mei met de trein naar Berlijn. Ik heb echt behoefte aan een weekje weg, gewoon een week niet aan school en werk denken (oké, ik ga met school maar je kunt moeilijk huiswerk gaan maken, en dat kan ik een gewone vakantie dus wel).
Ik heb er héél erg veel zin in, want:
  • Ik ga met mijn twee beste vriendinnen. Ik zou eerst naar Florence gaan, maar er waren nog plaatsen over in Berlijn en anders zou er geloot worden. Mijn ene vriendin was sowieso al voor Berlijn ingedeeld en mijn andere vriendin besloot met haar mee te gaan. Na lang twijfelen (ik wil Florence nog steeds heel graag zien!) heb ik besloten om ook naar Berlijn te gaan. Natuurlijk moet je niet voor je vriendinnen kiezen, maar ik denk toch dat ik het met hen leuker ga hebben dan met 47 anderen van HAVO 4 en VWO 5. Een kleinere groep is denk ik sowieso leuker. 
  • Ik ga voor het eerst met de trein naar het buitenland. Dat wil ik al zo lang! Ik heb echt iets met treinen. En met metro's, die je in Berlijn ook hebt. 
  • We slapen in een hostel en ik ben stiekem heel benieuwd hoe dat is. Ons hostel heeft goede reviews, staat op een goede locatie dichtbij het centrum en een metrostation en de gezamelijke ruimtes en tuin zien er heel leuk uit.
  • Berlijn is een superleuke stad! Ik ben er twee jaar geleden al eens geweest en er valt veel te ontdekken. Natuurlijk is het een stad met een interessant verhaal, maar het is ook gewoon een hippe stad. En dat ik de weg al een beetje weet en de metro ken, maakt het nog iets leuker denk ik. 
  • Excursies met school zijn altijd leuk. Ik ben al drie keer eerder een week weggeweest: in de tweede op uitwisseling naar Engeland, in de derde naar Londen en Cambridge en vorig jaar naar Polen. Dit wordt wel anders dan de keren dat ik met mijn mentorklas ging, maar ik weet zeker dat het alsof supergezellig wordt. 
  • Ik hou gewoon van steden! De sfeer, de drukte, muffins eten bij Starbucks, eindeloos rondslenteren en 's avonds op bed ploffen met een voldaan gevoel en typische toeristenfoto's maken: daar ben ik gewoon dol op.
DSC_2009DSC_2015DSC_2037DSC_2048DSC_2059DSC_2073P1010655P1160265joodsemonumentDSC_2204DSC_2218
14-jarige Lisa. Wow, volgens mij ben ik in twee jaar best veranderd!

En nu is het aftellen tot wanneer het zover is! Herkennen jullie dat gevoel? Dat je gewoon zó ontzettend graag een paar daagjes weg wil? En heb je nog een gouden tip, iets wat ik echt moet zien in Berlijn of iets wat echt leuk is om aan het programma toe te voegen (wij mogen namelijk meebeslissen!)